Proiectele derulate de CCD Botoșani pentru formarea în contextul învățământului digital



 

 

Casa Corpului Didactic Botoșani își continuă eforturile de a furniza formare continuă pentru personalul didactic din învățământul botoșănean pe parcursul vacanței de vară, fără a exista nici o întrerupere a activității instituţiei în această perioadă. În contextul restricțiilor generate de pandemia de COVID-19 și al necesității dezvoltării competențelor cadrelor didactice pentru o educație la distanță, pentru o educație digitală, CCD Botoșani și-a reconsiderat oferta de formare și modalitățile de lucru, mutându-se în mediul on-line.

Activitățile de formare on-line au început din luna mai cu instruirea şi consultanța pentru utilizarea platformei G-Suite în desfășurarea lecțiilor on-line. Timp de o lună 200 cadre didactice au fost îndrumate, li s-a răspuns la întrebări și au fost consiliate pentru a realiza educație on-line.

 



 

 

În data de 30 iunie 2020 a avut loc tradiţionala Conferinţă Internaţională Şcoala botoşăneană în zi de sărbătoare – Exemple de bune practici din activitatea didactică, cu 250 de participanţi, derulată în mediul on-line, în parteneriat cu Asociaţia Învăţătorilor din Judeţul Botoşani. De altfel, tot cu AÎJBt se desfăşoară, în perioada iulie-septembrie 2020, alte două proiecte on-line Start lecţii on-line cu AÎJBT şi Utilizarea de soft-uri, platforme şi aplicaţii educaţionale în activitatea instructiv-educativă de la clasă, în învăţământul primar, cu câte 100 de participanţi.

Au foste derulate, on-line, activități de formare pentru cadrele didactice înscrise la examenul de definitivat – Definitivat 2020-modalități de abordare și la concursul de titularizare – Titularizarea–examen definitoriu pentru evoluția în carieră, în sistem sincron și asincron, utilizându-se platforma Google Meet și Classroom. Au avut loc, astfel, webinarii pe niveluri de învățământ (preșcolar, primar și secundar) precum și consultanță, informare și consiliere susținute de formatori cu experiență în formarea pe acest domeniu.

În parteneriat cu Asociația Proeuro-Cons Slatina au fost derulate, folosind aceleași platforme, programele de formare acreditate Leadership și management în organizațiile școlare (47 de cursanți obținând 30 de credite profesionale transferabile) și Managementul organizaţiei şcolare (49 de cursanți obținând 22 credite profesionale transferabile).

 



 

De asemenea, în cadrul proiectului POCU-CRED, pentru care CCD Botoșani este coordonator regional, 513 cadre didactice din învățământul primar și 665 din învățământul gimnazial din regiunea Nord-Est au fost abilitate în domeniul curriculum-ului prin cele două programe acreditate: CRED-Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți. Formare nivel II – învățământ primar și CRED-Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți. Formare nivel II – învățământ gimnazial. Aceste două programe au presupus activități de formare în sistem sincron și asincron și au antrenat, pe lângă formabili, formatori și experți din casele  corpului didactic din toate cele șase județe ale regiunii.

O altă direcție de acțiune a CCD Botoșani a constituit-o implementarea activităților proiectului transfrontalier „Creative Workforce for Cross-Border Future” – 2SOFT/1.1/142 în care instituția este partener alături de Asociația B-Right Media (beneficiar lider) și Centrul Bucovinean de Artă pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Româneşti Cernăuţi,  Școala Superioară de Artă Profesională Cernăuți. Cu contribuția CCD Botoșani, o prima grupa de 20 de profesori din învățământul liceal au participat la cursul de formare Facilitatori în domeniul creativității la Botoșani.

În sprijinul cadrelor didactice de la orice nivel de învățământ s-a venit și prin organizarea pe platforma Google Meet a atelierului Utilizarea Jamboard în cadrul lecţiilor on-line la care au participat 170 de cadre didactice, grupate în 5 webinarii.

În viitorul apropiat, Casa Corpului Didactic Botoșani va organiza și alte ateliere on-line care să abiliteze cadrele didactice pentru a realiza învățământ la distanță, cu ajutorul internetului. Vor urma ateliere, tip webinarii, cu următoarele teme: Integrarea platformelor on-line în activităţile de predare-învăţare-evaluare, Utilizarea aplicaţiei SOCRATIVE în elaborarea de teste, Instrumente Web.2.0 utile în activitatea online și Modalităţi de stimulare a cititului la școlarul mic prin activităţi on-line. Personalul CCD Botoșani este preocupat în continuare de identificarea nevoilor actuale de formare ale cadrelor didactice din județul Botoșani și va veni în întâmpinarea acestora cu o ofertă care să le susțină dezvoltarea profesională.