Eminescu a înlocuit conceptul de sacru pentru pictori din Germania,Slovenia, Bulgaria, Ucraina, Moldova și România

0

A șasea ediției a taberei Time 4 Eminescu s-a încheiat cu o expoziție a picturilor realizate de pictori din Germania, Bulgaria, Ucrina, Moldova și România. Vernisajul a avut loc la Memorialul Ipotești, Centrul Național de Studii Mihai Eminescu.

”Salutăm prezența a domnului Dănuț Huțu, reprezentantul Ministerului Culturii în Botoșani, a Direcției de Cultură, a domnului Mihai Hurezeanu, de la Radio Trinitas, și a doamnei manager Ala Sainenco, directorul Memorialului Ipotești”, a spus Daniel Tupiluș, director adjunct al Memorialului Ipotești, în deschiderea expoziției. Acesta a lăsat-o pe dr. Nicoleta Zagura, reprezentant UNESCO, și cea care a făcut posibilă această tabără internațională, să descrie tot ce s-a întâmplat la Botoșani și cum a reușit să le transmită străinilor, care poate nici măcar nu știau unde este pe hartă România, dragostea pentru Mihai Eminescu și pentru locurile natale ale acestuia.

”În primul rând vreau să mulțumesc artiștilor participanți la proiect. Vreau să vă spun că pentru mine, născută înb_280_0_16777215_00_images_articles_time4eminescu_time4eminescu_botosani_44.jpg Republica Moldova, Mihai Eminescu a înlocuit conceptul de sacru. Străbunica mea maternă, după ce s-au întâmplat nenorocirile, deportările, foametea generată de ocupația sovietică mi-a spus ”Dacă te prin că intri într-o biserică îți tai picioarele, pentru că preoții nu mai sunt preoți, sunt agenți KGB”. Și atunci o revelație a identității românești în Basarabia a fost acest refugiu în opera lui Mihai Eminescu și era cel mai credibil concept de sacru și de identitate deoarece a fost unul dintre puținii publiciști români care a vorbit clar și în termeni foarte duri despre Basarabia și despre viața românilor din Basarabia și modul în care au fost ei marginalizați și într-un fel persecutați de alte culturi și civilizații. Din acest motiv, Mihai Eminescu pentru mine ca o persoană născută în Basarabia reprezintă o coloană care a permis neamului românesc de cealaltă parte a Prutului să rămână vertical și să fie în stare să-și trăiască destinul în orice context istoric și politic. A fost un reper bun șoi un refugiu de nedescris pentru cei care au avut dorința de a se regăsi într-o identitate culturală”, a spus Nicoleta Zagura.

În calitate de reprezentant UNESCO și fiind cea care a înscris în patrimoniul cultural mondial Mănăstirea Sucevița, Zagura face tot ce poate pentru a prelungi ruta culturală din Bucovina până la Memorialul Ipotești din Botoșani.

”Din acest motiv, eu, ca expert UNESCO și ca promotor al traseelor culturale în Bucovina, începând cu 2009, am hotărât că trebuie să leg ”Colors of Bucovina”, proiectul de promovare al primului sit în patrimoniul UNESCO, respectiv Sucevița, de Ipotești. Am zis că lucrând la această rută culturală trebuie să o extind neapărat în afara Bucovinei și să ajung până la conceptul de sacru autentic al moldovenilor și din Țara de Jos și din Țara de Sus. Atunci am identificat ca fiind important și la nivel internațional acest memorial Ipotești. Este un memorial foarte important nu doar pentru construcția în sine, pentru casa părintească, este foarte important și pentru faptul că reprezintă un punct de legătură dintre Țara de Sus, Țara de Jos, identitatea românească din toate cele trei principate și este foarte important ca simbol al pietrei de temelie a limbii române moderne. Ce poate să fie mai important pentru un popor decât limba și modul în care se vorbește aceasta? Din acest motiv, conceptul de sacru trăit în Moldova de Nord a lui Ștefan cel Mare, cu mănăstirile pictate, ducând un rol educațional din Evul Mediu până astăzi au fost încheiate cu acest punct de reper pentru România modernă, Memorialul Ipotești. Mesajul meu a fost transmis artiștilor prezenți aici și ei au știut să ilustreze în imagini trăirile mele vis-a-vis de acest loc”, a completat dr. Nicoleta Zagura.

Evenimentul de la Memorialul Ipotești, din Județul Botoșani, va fi promovat la conferința anuală UNESCO de la Paris, care va avea lor în luna octombrie.

Tabăra internațională de la Ipotești este construită ca o extensie a proiectului „Colors of Bucovina” (2009),  prin care au început caravanele UNESCO de educaţie pentru patrimoniu  a populaţiei aflate în vecinătatea siturilor culturale introduse pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO sub denumirea „Biserici Pictate  din Nordul Moldovei”. Participanţii la proiect vor parcurge şi în acest an traseul din Bucovina, legându-l de locaţia finală unde se vor ţine atelierele de creaţie – Memorialul Mihai Eminescu din Ipotesti. Astfel, Ipoteştiul este introdus în ruta culturală parcursă de regulă doar în Bucovina, eforturile de a populariza Memorialul au dat roade în ultimii 5 ani de proiecte, astfel devine un punct de legătură culturală pentru turiştii străini, interesaţi de rute culturale a siturilor UNESCO. Artiştii străini participanţi la proiect popularizează traseele culturale în ţările lor de origine, şi spre surprinderea noastră revin însoţiţi de prieteni în România.

Proiectul este realizat de Memorialul Ipotesti. şi  Asociaţia Art&Heritage în parteneriat cu  Centrul European Cultural şi de Tineret pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu” din Bucureşti.

De la fiecare artist care a pictat în această tabără rămâne câte un tablou în proprietatea Memorialului Ipotești.

Niciun comentariu

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *