O doctoriță din Botoșani schimbă destinele a mii de copii: statul va sprijini toți copiii cu cerințe educaționale speciale din învățământul preuniversitar

Tamara Ciofu si Adriana Saftoiu

Deputatul PSD Tamara Ciofu a anunțat astăzi că toți copiii cu cerințe educaționale speciale din ciclul preuniversitar, indiferent de forma de învățământ pe care o urmează vor beneficia de sprijin din partea statului, în urma unei hotârâri de guvern care urmează să fie adoptată în perioada imediat următoare.

 

În cadrul Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale de la Camera Deputaților la inițiativa deputaților Tamara Ciofu și Adriana Săftoiu au fost organizate o serie de consultări publice privind problemele persoanelor cu dizabilități.

La această consultare au fost invitate persoane cu diferite tipuri de dizabilități fizice sau mentale, reprezentanții de la Ministerul Muncii și Justiției Sociale, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, Autoritatea Națională pentru persoanele cu dizabilități, Institutul Român pentru Drepturile Omului și membrii ai organizațiilor naționale și internaționale care se ocupă de educația și integrarea copiilor cu autism și a celor nevăzători și surzi. Parlamentarii din cadrul Comisiei au luat decizia să organizeze întâlniri permanente cu asociațiile persoanelor cu dizabilități pentru a prelua problemele și petițiile acestora, astfel încât să crească nivelul lor de integrare în comunitate.      

În primul rând am pus problema acordardării asistenţei sociale care constă în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei copiilor şi tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale, şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special care au fost excluși printr-o hotărâre a Guvernului condus de Dacian Cioloș. În urma sesizărilor și interpelărilor pe care le-am făcut la mai multe ministere începând de anul trecut am primit astăzi proiectul hotărârii de guvern care va fi adoptat în următoarele săptămâni prin care se oferă aceste drepturi tuturor copiilor cu cerințe educaționale speciale din învățământul preuniversitar, indiferent de forma de învățământ pe care o urmează. Era o discriminare și o nedreptate pentru aceștia, dar și pentru familiile lor care trebuiau să suporte din propriul buzunar cheltuielile zilnice”, a declarat Tamara Ciofu.

Principalele cerințe ale participanțiilor în ceea ce privește adaptarea cadrului legal pentru persoanele cu dizabilități s-au referit la: recunoașterea oficială a limbajului mimico-gestual, inițierea unui program național pentru deprinderea competențelor digitale în rândul copiilor cu dizabilități de vedere și de auz și a celor cu autism, editarea de manuale școlare gratuite în limbajul Braille, prevederea de sancțiuni pentru refuzul accesului persoanelor cu dizabilități însoțiți de câini, ghizi de asistență, alocarea de fonduri pentru derularea de campanii educative și informative privind drepturile persoanelor cu dizabilități.  

I-am informat pe participanții la întâlnire că am solicitat Guvernului actual extinderea screeningului auditiv și oftalmologic precoce prin realizarea de testări în fiecare maternitate din țară. În programul de guvernare sunt de asemenea prevăzute măsuri pentru depistarea precoce a malformațiilor congenitale prin programe profilactice la nivel preconcepțional, prenatal și neonatal. În calitate de medic pediatru știu că unele din cele mai întâlnite probleme sunt deficiențele de auz și tulburările de vedere, care dacă nu sunt depistate la timp este dificil să fie tratate și ameliorate”, a precizat deputatul social-democrat.